Stroom! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Floor Verbeek - WaarBenJij.nu Stroom! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Floor Verbeek - WaarBenJij.nu

Stroom!

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

15 Oktober 2007 | Oeganda, Kampala

Het gaat goed met de Creamland School. In augustus werd de nieuwe watervoorziening feestelijk geopend, en afgelopen woensdag werd op iets bescheidenere wijze gevierd dat er, met hulp van Kidogo, ook stroom is.

De uiteindelijke installatie van de zonnepanelen en daarbij behorende randattributen was niet heel erg ingewikkeld, maar er was een lange dag voor nodig om op een aantal plaatsen in Kampala aan de materialen te komen. Helaas bestaat er niet iets als een winkel waar je alles in een keer kunt kopen en dus gingen Floor en Keith, de technicus, op pad. Niet echt prettig om met een bedrag van vier miljoen shilling in tientjes, zo’n 2000 euro, in het gebied rond Taxi Park, waar alle kleine hardware-shopjes zitten, rond te banjeren, maar gelukkig was er niemand die vermoedde dat er zo veel geld te halen viel.

Via verschillende lokaties in downtown met een taxi naar Kamwokya voor de zonnepanelen (er zorgvuldig voor zorgend dat er altijd iemand bij de taxi in de buurt bleef; een wegscheurende chauffeur met een auto vol dure materialen was niet ondenkbaar) en naar het industriegebied voor de accu’s. Vervolgens alles afleveren bij de school, waar Alex had gezorgd voor extra beveiliging voor de komende nacht. In anderhalve dag werden de panelen op het dag geplaatst (en vastgelast), de bedrading aangelegd, zes lampen geinstalleerd en het systeem afgewerkt. Daarna werden de computer met flatscreen en printer die via SecondLife waren geregeld geplaatst en konden de hoofdmeester Matthias en directeur Alex breed lachen, want Creamland is nu een school met moderne faciliteiten!

Er moet nog wel even worden gewerkt aan de computerkennis van beide heren, maar dat moet goed komen met een introductiecursus georganiseerd door SecondLife en een uitgebreide training in Word door een kennis van Alex uit Banda. Om ook meteen iets nuttigs op de computer te hebben staan, ben ik de afgelopen weken bezig geweest met het aanleggen van een leerlingregistratiesysteem, waarvoor zo’n 300 foto’s werden gemaakt en een aantal basisgegevens van de leerlingen hun weg richting computer hebben gevonden. Een flink karwei!

Al met al een interessant project waarbij mensen die ik op verschillende manieren kende aan elkaar werden geknoopt. Het is nu aan Alex om zowel het watersysteem als de stroomvoorziening en computer met zorg te onderhouden.

• 15 Oktober 2007 - 17:38

B.:

ben trots op je. proficiat.

• 15 Oktober 2007 - 18:20

Mir:

Fantastisch Floor!!!

• 16 Oktober 2007 - 09:46

Tirza:

Wow, geweldig Floor. Ben trots op je!!!

• 16 Oktober 2007 - 13:45

Lilianne:

Gelukt eej..... Ik had eigenlijk niet anders verwacht hoor;-) Maar toch weer zoveel werk op het laatst nog willen doen...... Druk meisje, maar gelukkig heb je nog tijd om soms wat bij te kletsen:-) C je gauw weer!!! Dikke hugs, Lilianne.

• 16 Oktober 2007 - 16:38

Hans:

Super Floor! Een schitterende afsluiting van een bijzonder jaar!!!!

• 18 Oktober 2007 - 13:59

Christel:

Cool! Helemaal geweldig!
    Soort van mooie afsluiting. :-)

x chris